Kulturalny Październik
12 października 2024

Wrócili z Dziatwy z nagrodą

W dniach 24.05-26.05. „Psia Kość” gościła na „ Dziatwie” w Łodzi zakwalifikowana drogą konkursu z przedstawieniem Marty Guśniowskiej „Kaszalot”.

„Dziatwa” to jeden z najbardziej prestiżowych Festiwali Teatralnych Dziecięcych i Młodzieżowych w Polsce . Poza prezentowanymi przez najlepsze amatorskie dziecięce i młodzieżowe  zespoły z całej Polski przedstawieniami były warsztaty dla dzieci i instruktorów.  Warsztaty prowadzili : jeden z najwybitniejszych reżyserów swojego pokolenia Piotr Cieplak i Leszek Bzdyl – choreograf , tancerz , reżyser, twórca najważniejszej polskiej grupy tańca „ Teatru Dada von Bzdulów” . Najciekawszy dla dzieciaków był korowód  przemieszczający się ulicą Piotrkowską, podczas którego uwalnialiśmy ( 33 letnią już ) księżniczkę Dziatwę.

Wrażeniom  i emocjom nie było końca. Kładliśmy się spać tuż przed północą .Ale warto było.  Tego, co  zobaczyliśmy i przeżyliśmy, nikt nam nie odbierze . Jesteśmy bogatsi o doświadczenia i przyjaźnie zawarte na „ Dziatwie”, zostaną nam zdjęcia i wspaniała recenzja jurorow ( Jadwiga Sącińska – teatrolog , Piotr Cieplak , Leszek Bzdyl)  z prezentowanego przez nas „Kaszalota” . Oto ona:

„Kaszalot” teatru „Psia Kość” sprawił , że w dusznej Sali ośrodka na Żubardzkiej , przez chwilę można było zapomnieć o niedostatku tlenu .To pełne uroku przedstawienie zachowało wszystkie walory lekkiego tekstu Marty Guśniowskiej. Proste przedmioty : płachty materiału, czapki i rękawiczki , piłka itp. doskonale sprawdziły się jako elementy umownej , ale bardzo komunikatywnej i praktycznej scenografii, która pomogła młodym aktorom bawić się i tworzyła szkielet , na którym mogła oprzeć się ich naturalna gra. Podobnie było z muzyką . Nareszcie spektakl, w którym dzieci tworzą ją same i naprawdę nie potrzeba do tego nic ponad trójkąt , grzechotkę i djembe. Można budować efekty dźwiękowe i organizować rytm działań ? Można . I nie trzeba się obawiać, ze nagle zepsuje się nagłośnienie . Wyjątkowo  podobało mi się w „Kaszalocie” to , czego tam nie było , a nie było nic zbędnego .Jest to wielka sztuka , tak zbudować przedstawienie aby aktorzy mieli dużo swobody i jednocześnie czuli się pewnie w swoich działaniach. Dzięki temu nie musieli niczego  „dogrywać” ani „dotuptywać”.Trochę trudno uwierzyć , że to pierwsze przedstawienie tych dzieciaków.Brawo!”

Arkadiusz Rogoziński

Grand Prix 33. Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Dziatwa otrzymali:
Dziecięca Grupa Teatralna „Pod sceną” za świetną improwizację
Teatr „Zakręt” za eksperymentowanie z teatralnością
Teatr Integracyjny „Władek” za urok prostoty i mądrość
Teatr „Tespisek” za zaraźliwą radość tworzenia i żywiołowość
Teatr „Agrafka” za wygraną walkę ze scenariuszem
Teatr „Szpilka Mini” za cudną zabawę i zaskakującą puentę
Teatr „Zakątek” za wzruszającą podróż w krainę dzieciństwa
Zespół „Ene Due Rabe” za odwagę mówienia o trudnych sprawach
Zespół „8 osób” za eksplozję zabawy i sceniczną swobodę
Szkolny Teatr Lalki i Aktora za wyczarowanie prawdziwego słonia na scenie
Teatr „Supeł” za teatr cieci bez cienia wątpliwości
Teatr „Antidotum” za inspirację do refleksji o tym, jak jest, a jak być powinno
Zespół Teatralny SP3 za piękne zaproszenie do świata baśni
Zespół „Psia kość” za lekkość, naturalność i żywą muzykę na scenie
Zespół M.D.K. za warsztat i piękne bycie razem na scenie

Protokół posiedzenia Rady Artystycznej 33. Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa” 23-26 maja 2012 Łódź

Rada Artystyczna w składzie:

  • – Leszek Bzdyl (Gdańsk) – choreograf, tancerz i reżyser teatralny
  • – Piotr Cieplak (Warszawa) – reżyser teatralny
  • – Jadwiga Sącińska (Łódź) – instruktor teatralny, specjalista kultury żywego słowa

Po obejrzeniu 15 przedstawień postanowiła przyznać wszystkim zespołom biorącym udział w tegorocznej edycji przeglądu równorzędne nagrody finansowe w wysokości 600 zł (słownie: sześćset złotych) ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Miasta Łodzi oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez sponsorów i Bałucki Ośrodek Kultury.
Ponadto Rada Artystyczna uhonorowała instruktorów teatralnych upominkami ufundowanymi przez sponsorów oraz Bałucki Ośrodek Kultury.

Rada Artystyczna wyraża przekonanie, że teatr jako droga spotkania się, rozwijania wyobraźni, forma wspólnoty jest niczym nie zastąpionym procesem.
Mamy nadzieję, że gruntowne omówienia przedstawień, prowadzone rozmowy wskazywały na bogate możliwości rozwiązań teatralnych, były inspiracją do poszukiwań sposobów komponowania przestrzeni, organizacji ruchu, gospodarowania rytmami spektaklu.

Równocześnie Rada podkreśla wysoki poziom i różnorodność obejrzanych przedstawień. Wyraża aprobatę dla stosowanych metod pracy, dzięki którym dziecko w teatrze czuje się jak twórca z ogromną wyobraźnią.
Upewnia to nas o potrzebie kontynuowania i organizowania takich przedsięwzięć jak 33. Ogólnopolski Przegląd Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa”.

Teatr powinien bezustannie czerpać z nowych możliwości, jakie niosą zmiany współczesnego życia. Trzeba konsekwentnie wprowadzać dzieci i młodzież do tego teatru, traktując tę obecność jako ważną możliwość indywidualnego rozwoju.

Podpisy: Leszek Bzdyl
Piotr Cieplak
Jadwiga Sącińska
Łódź, dn. 26 maja 2012 r.

Mówiąc krótko, wszyscy górą. Do zobaczenia za rok!

Skip to content